Yaşlılıkta fizyoterapinin önemi

Yaşlılıkta değişen fizyolojimiz sebebiyle vücudumuzun gelişen hastalıklarla mücadelesi de güçleşmektedir. Basit bir grip enfeksiyonu bile zaman zaman haftalara yayılan ciddi sağlık sorunlarını beraberinde getirebilir. Günlük fiziksel aktivite yoksunluğu, gerektiğinde fizyoterapi ve egzersizlerle desteklenmelidir.

Bazı hastalarda yaşlılığın beraberinde getirdiği nöro-psikolojik sorunlar ,eklem problemleri ve ağrı kişinin yaşamaya ve tedaviye olan isteğini de azaltmaktadır. Bir örnekle, basit bir düşme bile -kalıcı fiziksel hasar bırakmadığı halde- kişinin yardımsız ayağa kalkamaz hale gelmesine sebep olabilmektedir. Özellikle kilolu ve yaşı ilerlemiş hastaların fiziksel kas dengesi çok hassas bir durumdadır. Düşme sonrası ağrıların geçmesi için yapılan bir haftalık bir yatak istirahati bile kas dengesinin zayıflamasına sebep olur. Hareketsiz yatma eklem ağrılarını arttırır. Buna tekrar düşme korkusu da eklendiğinde, kişinin yardımsız yataktan kalkması bile zor hale gelir. Hatta, hareket ettirilmek istendiğinde ağrı sebebiyle verdiği aşırı tepkiler aile fertlerinin -zarar veririz- korkusuyla müdahale edememesine sebep olur.

Bu gibi durumlarda, yatakta geçen fazladan her günün kişinin fiziksel kapasitesini biraz daha düşüreceği ve gitgide yatağa bağımlı hale getireceği unutulmamalıdır. Uzun süreli yatmanın yatak yaraları gibi ciddi ek sağlık sorunlarına da yol açacağı bilinmelidir.

Psikolojik ve fizyolojik sorunlar birlikte ele alınmalı ve tıbii tanı ve tedavi sonrasında evde fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarına bir fizyoterapist eşliğinde devam edilmelidir.

Sağlıklı günler dilerim.