Eğitimsiz kişilere sağlığınızı emanet etmeyin !

Türkiye’de Fizyoterapistler, üniversitelerin Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon bölümlerinde 4 yıllık lisans eğitimini başarıyla tamamladıktan sonra meslek hayatlarına başlayabilmektedir. Sürekli gelişime açık olan sağlık alanında, fizyoterapistler de kendini geliştirmekte ve güncel tedavi tekniklerini takip edebilmek için eğitimlerine devam etmektedir.

Üzülerek belirtmek isterim ki, birçok uzmanlık alanında olduğu gibi, fizik tedavi ve rehabilitasyon yaklaşımları konusunda da denetimlerin yetersizliği insan sağlığını hiçe sayan uygulamalara zemin hazırlamaktadır. Kanunlardaki açıkları kullanan birçok kişi, eğitim almadığı halde kendini fizyoterapist olarak tanıtıp hastaları tedavi etmeye çalışmaktadır.

İnternetin yaygınlaşması her ne kadar bilgiye ulaşmayı kolaylaştırsa da; hastalıklar ve tedavileri konusunda birçok yanlış veya eksik kaynaklarla dolu olduğu unutulmamalıdır. Hastanelerin yoğun olması, hekim başına düşen hasta sayısındaki artış ve hastalarımızın doğru zamanda sağlık hizmetine ulaşamaması, çözümü internette ve yakın çevresinde aramasına sebep olmaktadır. Böylece, hastalığı konusunda yanlış bilgilenen hastalarımız sorunlarına hızlı ve ekonomik çözüm bulmak amacıyla eğitimsiz kişilere sağlığını emanet etmektedir.

Hayret ediyorum, arabasının arka camına ‘garantili fıtık tedavisi’ yazan kişi gayet rahat bu aracı ile uzman bir fizik tedavi hastanesine parkedip, müşteri bulmaya çalışabiliyor. Yeri gelmişken belirtmek isterim: Fıtığa sebep olan doku özelleşmiş yapıdaki bir kıkırdaktan oluşur ve her iki omur kemiğiniz arasında bulunarak şok emici tampon görevi görür.Yırtılması yada dairesel şeklinin bozulması ile fıtık dediğimiz durum gelişir ve hemen arkasındaki omuriliğe baskı yapmaya başlar.Hissettiğiniz ağrı ve uyuşmalar bu basıdan kaynaklanır.Omuriliğimiz kemik bir kanal ile korumaya alınmıştır.Fıtıklaşan bu kıkırdak dokusu omuriliğinizin önünde bulunur. Yani, eliyle birtakım ovmalar yaparak fıtığınızı yok ettiğini iddia eden kişinin, fıtıklaşan kıkırdağa ulaşması için önce bu kemik kanalı ve omuriliğinizi geçmesi gerekirdi.Bu da sizi kalıcı olarak felç bırakırdı.

Fıtıklaşmış disk

Yandaki resimde, mavi renkli yapılar omurlar arasındaki diski temsil etmektedir. Sarı renkte gördüğünüz ise kemik kanal içinde korunan omuriliğinizdir. Kırmızı kısımda, yırtılan diskin yumuşak içeriğinin arkaya doğru yer değiştirerek omuriliğe baskı yaptığını görüyorsunuz.

Bazen sağlık hizmetine ulaşmak uğraştırıcı ve yıpratıcı olabiliyor, farkındayım. Ancak, lütfen sizler için özveriyle çalışan doktor ve sağlık personellerine güvenin. Uzman doktorunuzdan başkasına muayene olmayın. Tedavi aldığınız yerlerde, sizi tedavi eden kişinin lisans eğitimini tamamlamış bir fizyoterapist olup olmadığını sorgulayın.